Ko je človek zaposlen, lahko dela samo zaradi plačila ali pa ga delo veseli. Veseli se uspeha in pohvale, kar je odvisno od tega, ali je stimuliran le od zunaj ali pa je tudi samomotiviran. To vpliva tako na posameznikovo uspešnost in zadovoljstvo kot tudi na uspešnost podjetja. Le uspešni in zadovoljni posamezniki, ki v podjetje vlagajo svoj trud, čas in znanje, naredijo podjetje uspešno.
Delavec, ki je samo zunanje stimuliran, dela le zaradi pozitivnih posledic (nagrada, priznanje) oziroma da do negativnih posledic (graja, odpust iz službe) ne bi prišlo. Takšnega delavca delo ne zanima, zato stimulacija ni trajna. Za polno učinkovitost in kvalitetno delo je, poleg stimulacije, potrebna samomotivacija.
Samomotivacija je posameznikova prostovoljna, notranja težnja k čim bolje opravljenemu delu. Je prirojeno in naravno nagnjenje k razvoju lastnih notranjih sposobnosti, preko različnih načinov učenja, za katerega nista potrebna stimulacija ali kaznovanje. Samomotivacija je zelo zaželena lastnost na delovnem mestu. Samomotiviranega delavca najlažje prikažemo kot samoiniciativnega in samostojnega pri delu, kar pomeni, da je sposoben prevzeti delo in pri njem vztrajati kljub oviram. Samomotivirani zaposleni porabi manj časa, ne potrebuje veliko nadzora, je produktivnejši, hitrejši, uspešnejši in ustvarjalnejši.
Medtem ko so viri motivacije osebe, stvari ali pojmi, ki posameznika na kakršenkoli način spodbudijo k zagonu notranjih motivatorjev za začetek določene aktivnosti, lahko samomotivacijo sproži le posameznik sam, in sicer kot notranji impulz. V literaturi lahko najdemo ogromno različnih načinov samomotivacije:
- uporaba pozitivnih misli
- pogovor s prijatelji, znanci, sorodniki o problemih
- poistovetenje z vzornikom, ki vzpodbuja
- ukvarjanje s športnimi aktivnostmi ali prostočasnimi aktivnostmi, hobiji, kjer se posameznik lahko sprosti in odmisli probleme
- ukvarjanje s sprostitvenimi metodami, kot je na primer joga
- ukvarjanje z umetnostjo, kot so ples, slikanje, petje
- pogovor o problemu z vodjem
- urejanje delovnega prostora
- uporaba osebnih predmetov v delovnem prostoru, kot so slike družine, rože, okrasni predmeti
- uporaba avtogenega treninga
- postavitev svojih ciljev in vztrajanje pri njih
- razvijanje svojega strokovnega področja
- zagotavljanje povratne informacije in nagraditev sebe
- takojšnje delo – ne odlašanje
- postavitev ciljev, ki jih je možno oceniti in kasneje primerjati
Za uspešno delo slehernega zaposlenega je bistveno, da se managerji zavedajo, da zaposlenih ni treba motivirati ali spodbujati, temveč je treba najti ključ do tega, kar posameznika motivira, jim ga izročiti in pustiti, da se motivirajo sami. Denar je le posledica dobro opravljenega dela. Za dolgotrajno motivacijo, razen človeka samega, ne more poskrbeti nihče, niti najboljši motivacijski govornik.